fredag 2 oktober 2015

Orginalet :)

Tog några snabba bilder på hur Sunshine ser ut idag.
Tänker faktiskt spara orginaltextilerna då de är i fint skick för att vara 38 år gamla.
Hittade orginalpapprena och vagnen är uttagen den 29 april 1977. Så jäkla häftigt när man har en sån gedigen dokumentation, det märks att de som ägt vagnen vilket är 4 stycken med mig, då har min pappa ägt den innan och eventuellt har den registrerats på försäljningsfirman. Så typ en ägare blir det väl :)
Den som tagit minst väl hand om Sunshine är väl jag, då vi strax efter att jag fick ta över henne flyttade 100 mil norrut och möjligheten att dra med henne inte fanns i det läget. Men som sagt nu får jag ödsla lite mer kärlek och omvårdnad på henne för att gottgöra dessa två år.

Innan jag hämtade henne i helgen som var så hade jag storslagna planer på att riva ut och förändra men tack vare att jag inte riktigt hade tid att dra igång på alla cylindrar har jag istället fått känna in och omvärdera mina planer.
Hur mycket ska man riva i en vagn som är i stort sett 100 % orginal, dessutom i extremt gott skick?
Träslaget i detaljerna skulle jag beskriva som valnöt och i ett av husvagnsforumen på FB så fick jag höra att det var superinne nu :) Hehehehehe... coolt att vara inne när man är 38 år gammal ;)

Det finns ju lite skruvhål här och där och småskavanker men istället för att bara slita ut kommer jag känna in vad som ska bort och vad som ska bevaras.
Dynor, gardiner ska bytas ut :) Mest för att jag vill ha något mer neutral färgskala än illoranget, även om just orange är superinne nu med ;) Får väl fixa några detaljer i orange istället... hmmmm... japp nu strömmar ideérna igen.

Här är iallafall några snabba bilder av inredningen som det ser ut just nu:
Dessa orginallampor bara älskar jag!!! Så otroligt stilfulla.

Stora sittdelen, riktigt orange :) och gardinerna i samma tema.

Det blir inte mer -70 tal än så här, enda dynan med skavank.

Skjutluckorna i valnöt och orginalhandtag, jo, jag får nog spara trädetaljerna.

Medaljongmatta och mer trä, sorry för snedbild men, men ;)
Mattan i sig själv är ganska fantastisk och väldigt blank, inte ett dugg sliten... men det hade varit skönt med en heltäckningsmatta för känslan.

Shit vad kluven jag blir... Nåja, det löser sig väl i sista änden, det är många smådetaljer som kan rensas bort i den nu och sen får man väl ta steg för steg...

Som det verkar nu kommer denna renoveringsresa förmodligen bli ganska svajig, bevara vs uppdatera. Vart går gränserna, hur kan man gå tillväga utan att förstöra.
Hade kanske varit lättare på ett sätt om inte allt varit i så extremt bra skick... Nåja, det är verkligen ett lyxproblem och jag ser fram emot resan. Det är några månader kvar till våren 2016.

Ha en underbar dag därute, det har jag, det är ju fredag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar