fredag 9 oktober 2015

Vilken magi lite såpa och vatten kan utföra...



Det närmar sig.
Vi har tagit oss tid för lite skrubb och puts, vilken skillnad!!!

Jag och dottern utrustade oss med trasor, skursvampar, varmvatten och klorinspray… sen gick vi lös på skåpsluckor, diskbänk, kylskåp, tak, väggar, låda och blivande walkin:en.
Och det blev stor skillnad, de mesta av fläckar och smuts försvann, fast sen blev ju skavankerna lite mer påtagliga.
 

Då vi ju inte riktigt vet hur mycket vi kommer nyttja Sunshine så känns det som att riva loss vägar och tak är lite overkill just nu, att göra en för stor renovering kan ju bli istället att vi aldrig blir klara och tappar sugen. Bättre att köra några säsonger och sen se om det är värt att bygga om den eller uppdatera sig. Jag kan villigt erkänna att jag inte hade en aning förrän i somras hur mycket en normal vagn kostar ny… och den vi tittade på då var ett fynd. I min värld hade jag då hellre lagt pengarna på en bättre begagnad hästlastbil… Har lite mer behov av en sådan när vi är iväg och tävlar…Tyvärr får ju ponnysarna inte plats inne i husvagnen ;)


Taket och väggarna är superfina, inga konstiga fläckar av fukt eller annat skräp, lite spindelnät i hörnorna men inget som avtorkning och dammsugare inte klarar av.
Luckorna till skjutskåpen är också i toppskick så dessa kommer jag låta vara. Under och över skåpen sitter det två aluminiumlister där det nu är någon benvit plastskena i, då det är ett par som fått sig några törnar och spruckit funderar jag på att helt enkelt ta bort dem. Blir ju lite modernare med rena aluminiumlister. 

Fanérväggen mellan garderoben och walkin är jätteful, just nu sitter en liten spegel där och igår så
frågade Olivia vart vi skulle ha helspegeln? Alltså det är ju superviktigt med en sån om man ska kunna sminka sig och sätta upp håret… hehehehehehe… Ja, dessa livsviktiga ting i en 11-årings liv.


Idén är inte fel då kan vi ändå behålla träytan men dölja det som blivit fult.
Känner att jag gärna vill ha en spegel med guldram… Hittade en riktigt fin med guldram på RUSTA, får väl åka förbi där, måste bara mäta så att den passar. Hela tiden hittar jag nya ytor att mäta som jag inte har med i planen.

Får så mycket inspiration av de FB grupper där det piffas och fixas i husvagnar. Kanske skulle man riva ut allt och bygga om… kanske ska man bevara original så mycket som möjligt.
Vilka färgkombos ska man använda, vilka material? Smarta lösningar med ledlister, solpaneler, smarta förvaringar, omniungnar och annat som jag inte haft en tanke på tidigare.
Så himla skoj att kolla runt och ta in.


Beige...?
Men strunt sak samma, jag har haft turen att få en fin liten vagn som jag tänker förvalta.
Vagnen är i extremt bra skick, så jag tänker lite smart… tror jag.
Väggar, tak, luckor, hyllor, golv, damsugs och skuras, inget är fuktskadat eller har några stora skavanker.
Nya överdrag till dynor, tror jag hittat det tyg jag vill ha.
Nya mattor till gången, jag struntar i att lägga in matta över hela golvet och satsar på någon fluffmatta mitt i. sen kan man istället om man gör en storrenovering lägga in en matta då.
Samt att jag hittade fina mattor för en vettig peng på RUSTA.
Jisses vad jag återkommer till den affären men efter att ha jämfört de stora affärerna vi har här i Sundsvall, RUSTA, IKEA, BAUHAUS, K-RAUTA, JYSK, MIO och några till så är det faktiskt de som har bäst priser på dessa saker.
Nya gardiner, denna gång blir det vita bomullskappor.
eller grå?
Vi sätter upp en helspegel på den panelbiten som redan är ful, då får dottern sina skönhetsbehov tillfredsställda.

Känner att jag upprepar mig här men det är nog lite frustration över att inte ha tid att verkligen göra klart städningen så man kan sätta igång med piffningen… är det någon som känner igen sig?
Samtidigt känner jag att jag inte varit så tålmodig i tidigare projekt som jag är nu. Jag låter varje beslut ta tid och tänker efter, normalt kör jag på i 180 och sen undrar jag lite vad som hände :) 
 
Total inre konflikt med andra ord :) Men vad gör väl det när man är på gång att upptäcka en helt ny värld! Jag har lovat mig själv att inte köpa en enda pinal innan jag gjort klar storstädningen... och det är lite kvar...Sen känner jag att jag blir lite snål, jag vill ha den absolut bästa produkten, till det bästa priset och jag vill gärna åka och klämma och känna på sakerna innan jag köper.

Nä, nu får det vara färdigsvamlat för idag :)
Ha en underbar dag därute, det har jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar